Werknemers met financiële zorgen

 

Een werknemer met financiële zorgen is een groot risico voor zichzelf, maar ook voor de werkgever. De problemen komen helaas pas vaak laat aan het licht, bijvoorbeeld bij loonbeslag. Hoe herken je werknemers met geldzorgen? Hoe kun je hen als werkgever het beste begeleiden?

Zorgen over financiën beginnen vaak klein, maar worden snel groot en onoverzichtelijk. Eerst is het één rekening die een keer niet betaald wordt. Later zijn het er misschien wel twee en meer. Zo stapelen problemen zich op. Voor je werknemer hebben geldzorgen een grote impact op zijn of haar leven. Ook op het werk. Problematische schulden leiden regelmatig tot stressklachten en op termijn een burn-out.

Gemiddeld is een medewerker met geldzorgen 7 dagen per jaar extra ziek. Daarom is het ook belangrijk om te zorgen voor financiële fitheid. Wat kan je als werkgever preventief doen om personeel met schulden te ondersteunen? Onze Hr-adviseur Wilke van Nuland zette een paar praktische tips op een rijtje. 

Financiële zorgen leidt tot verzuim 

Volgens onderzoek van Nibud heeft 62% van de werkgevers te maken met personeel met geldzorgen. Als medewerkers geldzorgen hebben, ervaren ze vaak veel stress. Ze kunnen er zelfs depressieve klachten van krijgen. Vervelend voor de werknemer zelf, maar ook voor de werkgever. Je medewerker is minder productief, kan zich minder concentreren en de kans op ziek melden neemt toe 

In actie komen: hoe eerder, hoe beter

Iedereen heeft in het leven weleens periodes dat het wat minder gaat. Maar wat als een medewerker zulke ernstige geldzorgen heeft, dat het zijn of haar hele functioneren negatief beïnvloedt? Het is een onderwerp wat we liever niet openlijk delen. Schaamte of angst om de baan te verliezen houdt mensen vaak tegen om te praten over hun schulden of financiële problemen. Toch heeft het veel impact op zowel de werkgever als de werknemer. Op tijd signalen herkennen en preventief handelen is daarom belangrijk,” aldus Wilke. “Probeer als werkgever het onderwerp bespreekbaar te maken. Daardoor verlaag je de drempel.” 

Signalen herkennen 

Een verzoek om een voorschot op het salaris of vakantiegeld, ingrijpende wijzigingen in de privésituatie zoals een scheiding, overlijden of ziekte. Het kunnen signalen zijn dat een werknemer financiële problemen heeft. Werknemers praten niet snel over mogelijke financiële problemen. Daarom is het belangrijk om signalen te herkennen die erop kunnen wijzen dat een werknemer geldzorgen heeft. Op de website van Financieel fitte Werknemers van de Rijksoverheid staat een handige signaaltool.   

Wat speelt er? 

Als je weet wat er speelt, kun je in gesprek gaan. Maar het is voor zowel werkgever als werknemer moeilijk te praten over geldzaken en zorgen. Probeer de drempel te verlagen door het onderwerp aan te kaarten en bespreekbaar te maken. Ga het gesprek aan en bied hulp. Stel open vragen en laat zien dat je oprecht geïnteresseerd bent in wat je medewerker meemaakt. Daarbij kan je vragen naar iemands gevoel. Bijvoorbeeld “Hoe is het om dagelijks stress te hebben over je financiën?” of “Wat betekent het ontslag van je partner voor jou?”. Laat daarbij merken dat je oprecht luistert en het begrijpt 

Soms wordt het gesprek afgewezen. Kom er dan later nog eens op terug. De drempel om hulp aan te nemen is vaak hoog en eroverheen stappen kost tijd.   

Schakel een expert in 

Om hulp te bieden hoef je als werkgever niet in de rol van financieel adviseur te stappen. Er zijn partijen die hulp kunnen bieden aan jouw werknemer. Als werkgever kun je contact leggen met externe partijen, zoals gemeente, een budgetcoach of hulp bij juridische vragen. Voor mensen met lichte financiële problemen zijn er online hulpmiddelen beschikbaar die hen verder kunnen helpen, zoals het initiatief Zelf je schulden regelen. 

We adviseren je graag 

Kun je wel wat advies gebruiken in de rol die jij als werkgever kunt vervullen? Of wil je meer informatie over dit onderwerp?
Neem contact op met onze Hr-medewerker Wilke van Nuland. 

CONTACT

Samen halen we het beste uit je onderneming

#hetbestevoorjeonderneming