Wanneer ben je een ‘goede’ werkgever?

 

Een goede werkgever zijn, het is een ruim begrip. We weten allemaal dat werknemers het belangrijkste kapitaal is van het bedrijf. Tevreden en bevlogen medewerkers en bedrijfssuccessen zijn nauw met elkaar verbonden. Maar hoe zorg je ervoor dat je medewerkers met enthousiasme voor je werken? Het is een illusie om te denken dat alleen een goed salaris de medewerkers in dienst houdt of nieuwe kandidaten aantrekt. Bedrijven zijn zelfs verplicht om zich als een ‘goed werkgever’ te gedragen.

“Met goed werkgeverschap verbind je personeel aan je. Zorg dat ze niet gaan lopen, omdat je een aantal zaken niet goed geregeld hebt. Er zijn een aantal basis beginselen, waarmee je laat zien een goede werkgever te zijn,” aldus HR-specialist Wilke van Nuland.

Wat zijn die beginselen van goed werkgeverschap? Welke belangrijke pijlers zijn dat? In dit blogbericht leggen we het uit.

  1. Wees zorgvuldig
    Zorgvuldigheid is van groot belang. Zeker voor een werkgever. Daarom wordt ook wel gesproken van het zorgvuldigheidsbeginsel. Dit betekent dat je ervoor zorgt dat je goed geïnformeerd bent en weloverwogen beslissingen neemt met betrekking tot je medewerkers.
  1. Maak geen misbruik van je positie
    Als werkgever heb je een sterkere positie ten opzichte van je medewerkers. Zorg ervoor dat je medewerkers niet het gevoel hebben dat je alle macht in handen hebt en dat jij diegene bent die alles bepaalt.
  1. Overleg en motiveer bij ingrijpende beslissingen
    Als je ingrijpende beslissingen neemt, overleg je dit met medewerkers. Zo neem je naast het belang als werkgever, ook de belangen van je medewerkers mee. Heb je een ingrijpende beslissing genomen? Leg uit wat de reden is en geef medewerkers de mogelijkheid om erop te reageren en eventueel weerstand te bieden. Stel dat je een medewerker wil overplaatsen naar een andere afdeling, is het belangrijk dat je dit goed kunt onderbouwen.
  1. Maak je verwachtingen waar en zorg voor vertrouwen
    Je medewerkers hebben bepaalde verwachtingen van jou als werkgever. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van de verwachtingen van je personeel. Hou daarnaast ook rekening met deze verwachtingen en zorg dat je ze, waar mogelijk, waar maakt. Zo zorg je voor vertrouwen.
  1. Behandel medewerkers gelijk
    Als werkgever hoor je alle medewerkers gelijk te behandelen. Je mag geen onderscheid maken tussen bijvoorbeeld mannelijke of vrouwelijke collega’s of tussen medewerkers van verschillende afkomst. We spreken hierbij van het gelijkheidsbeginsel.
  1. Zorg voor een goede verzekering
    Een werkgever dient te zorgen voor een goede ongevallenverzekering die de schade van medewerkers vergoedt na een ongeval. Het is niet te hopen dat het ooit nodig is, maar dit hoor je het als werkgever goed geregeld te hebben. Het gaat dan om een verzekering voor ongeval schade die in verband staat met het werk, een personeelsactiviteit of een zakenreis.

Benieuwd hoe je dit in de praktijk brengt? Een goede werkgever zijn is namelijk ook een relatief begrip. Het hangt van veel factoren af, waaronder de behoeften van de werknemers. Maar ook de belangen van de werkgever wegen mee. Om je wat inspiratie te geven, hebben we in een volgend blog 7 praktische tips op een rijtje gezet.

Meer informatie?

Wanneer je bovenstaande zaken hanteert als werkgever, ben je zeker op de goede weg. Maar vervolgens mag je ze ook in de praktijk brengen. 

Heb je vragen rondom personeel en organisatie?
Neem contact op met onze HR-specialist Wilke van Nuland of salarisadministrateur Jos Bussemaker (Rsa)

#hetbestevoorjeonderneming

CONTACT

Bronvermelding: Loket.nl